Headlines News :
Home » » Bola sepak ubah takdir kanak-kanak jalanan

Bola sepak ubah takdir kanak-kanak jalanan

Written By zabidi on Tuesday 4 October 2016 | October 04, 2016


PERNAH menjadi Juara Piala Dunia Bola Sepak pada tahun 2002 bersama pasukan negara kelahirannya Brazil, Gilberto Silva, 39, tahu peritnya membesar tanpa harta benda.

Dia mengakui menangis sewaktu mendengar kisah sedih seorang kanak-kanak jalanan.
“Saya datang daripada keluarga miskin tetapi sekurang-kurangnya saya mempunyai keluarga di sekeliling saya.

“Sudah tentu ada cabarannya berbanding kanak-kanak India yang saya temui, kisahnya membuat saya menangis,” ujar bekas pemain tengah Brazil itu.

Silva yang kini merupakan pengarah teknikal di kelab Panathinaikos, Greece, bertemu kanak-kanak tersebut di program Street Child World Cup.

Program berkenaan adalah satu inisiatif untuk memberi harapan dan membuang stigma kanak-kanak jalanan.

Semangat

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Street Child United, John Wroe, kanak-kanak jalanan mempunyai semangat baharu melalui perlawanan bola sepak.

“Kita boleh membantu mereka dengan menaikkan semangat mereka melalui perlawanan bola sepak amal ini.

Malah, saya bersedia untuk menganjurkan perlawanan kebajikan piala dunia kali ketiga di Rusia pada tahun 2018 kelak,” katanya dalam satu kenyataan pada Konvensyen Bekas Pemain Bola Dunia di Manchester baru-baru ini.

Katanya, suara mereka boleh didengari apabila berada di atas padang yang sama berbanding mendengar kisah menyedihkan mereka seperti wabak penyakit di Colombia dan ‘debu hidup’ di Vietnam.

Namun, mereka akan menjadi seseorang apabila bermain bola sepak di atas padang.

Jelas Wroe, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menganggarkan sebanyak 150 juta kanak-kanak yang tinggal di jalanan di seluruh dunia.

Ini sekali gus akan menjadikan mereka negara kesembilan terbesar di dunia dan Wroe percaya kanak-kanak tersebut memerlukan tiga hak asas kepada diri mereka.

“Pertama, mereka mahu perlindungan daripada keganasan, pada Piala Dunia 2014 di Brazil, remaja berusia 14 tahun, Rodrigo Celton telah dibunuh dua minggu sebelum perlawanan akhir.
“Kedua, hak untuk mendaftar di tempat kelahiran mereka, jika tidak didaftar secara rasmi, bagaimana mereka hendak dilindungi.

“Seterusnya ialah akses kepada pendidikan, ada yang mahu menjadi jururawat, peguam dan lain-lain, tetapi bagaimana jika mereka disekat daripada menerima pendidikan?,” ujarnya.

Wroe memberitahu, dengan menganjurkan perlawanan bola sepak amal itu dalam tahun yang sama dengan Piala Dunia, ia memberi peluang kepada kanak-kanak jalanan ini sebuah pengalaman yang jarang berlaku.

Kuasa

“Pada Piala Dunia 2014 kita mempunyai penonton lebih 200 juta orang di seluruh dunia dan ia mencetuskan mesej yang benar-benar positif,” ujarnya.

Sementara itu, Silva yang juga bekas pemain utama Arsenal yang juga dikenali sebagai The Invincibles berkata, dia telah melihat perlawanan amal seumpama itu sejak berada di pasukan lamanya lagi.

Dia juga telah terlibat dengan beberapa projek komuniti semasa di utara London. Malah, dengan beberapa projek di peringkat antarabangsa seperti Save the Children di sebuah kem pelarian di Iraq dan projek pendidikan di Beijing, China.

Bagaimanapun, dia mengakui Street Child World Cup menawarkan sesuatu yang berbeza melalui bola sepak.

“Perlawanan tersebut menunjukkan bahawa bola sepak mempunyai kuasa mengubah hidup seseorang.

“Saya dapat melihat perkara berkenaan ketika kanak-kanak ini bermain, orang ramai menumpukan sepenuh perhatian kepada mereka,” ujarnya. – AFP

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER